donderdag 4 juli 2013

haken of breien?



Afgelopen week kwam het gesprek op sieraden maken. Opeens moest ik weer denken aan de gebreide schakelketting die ik ooit heb gemaakt. Wat zeg ik, één, nee veel meer! In alle kleuren en maten. Het was erg leuk om te doen.

Graag had ik een foto willen laten zien van mijn kettingen maar in een opruim- of weggeef-bui heb ik waarschijnlijk al die kettingen weg gedaan. Wel heb ik nog een foto van een publicatie in het tijdschrift StitchatHome.



Gelijk ging het weer kriebelen…… dat kan ik nog wel eens weer doen!

Maar…. er is natuurlijk nog méér mogelijk! Wat te denken van een gehaakte schakelketting?



Bij deze ketting zijn grote schakels gehaakt en opgevuld met kussenvulling. Leuk natuurlijk maar….

Het moet toch ook mogelijk zijn kleine schakels te haken? Ik heb hier nu nog geen voorbeeld van. Maar als volgende week het zonnetje gaat schijnen…. Ga ik lekker in de tuin zitten haken!

Wel wil ik nog een voorstel doen hoe de schakels aan elkaar gehaakt kunnen worden:
1.     Haak een ketting van lossen, zo groot als je de schakel wilt.
2.    haak nu een vaste in de 1e losse (aan het begin zodat het een gesloten schakel wordt) en haak vasten tot de schakel breed genoeg is maar nog net iets omkrult.
3.    Hecht de draden af

1.     Haak opnieuw een ketting van lossen, zo groot als je de schakel wilt.
2.    Steek voordat de vaste in de 1e losse wordt gehaakt, de ketting met lossen door de schakel die al klaar is. Haak nu de vaste in de 1e losse en haak door tot de juiste breedte
3.    Hecht de draden af.

Nu zitten de twee schakels aan elkaar vast. Herhaal dit tot de ketting lang genoeg is.

De laatste schakel:
1.     Haak een ketting van lossen, zo groot als je de schakel wilt.
2.    Steek voordat de vaste in de 1e losse wordt gehaakt, de ketting met lossen door de schakel die al klaar is en door de begin schakel. Haak nu de vaste in de 1e losse en haak door tot de juiste breedte
3.    Hecht de draden af.

Veel plezier en stuur je een foto wanneer je ook een ketting hebt gehaakt?

2 opmerkingen:

Nienke zei

Ik vind het briljant bedacht Janneke. Ik ga gelijk mijn bak katoentjes zoeken!

Helena zei

Mooie kleuren! Ik heb zelf een poging gedaan met rondbreinaalden. Mijn kettingsjaal kan je hier zien.